პლატონი, ნადიმი
თავი I

      მე მგონია, თქვენს კითხვას მთლად მოუმზადებელი არ ვხვდები. ამას წინათ, ფალერონიდან[1] ქალაქისკენ რომ მოვდიოდი, ერთმა ნაცნობმა შემნიშნა და ხუმრობით მომაძახა: – ჰეი შენ, ფალერონელო[2], აპოლოდოროს, მოიცა ერთი! – მეც შევჩერდი და დაველოდე. – სწორედ შენ დაგეძებდი წეღან, – მითხრა მან, – მინდოდა გამომეკითხა, როგორი სიტყვებით შეამკეს ეროსი იმ ნადიმზე, რომელიც აგათონმა[3] გამართა და რომელზეც, სხვებთან ერთად, სოკრატე[4] და ალკიბიადეც[5] იყვნენ მიწვეულნი. ფენიქსს, ფილიპეს ვაჟს, ეგ ამბავი ერთი კაცისთვის უამბნია, ამ უკანასკნელმა კი მე მიამბო და, თუმცა ხეირიანად ვერა გამაგებინა რა, ის მაინც მითხრა, ყველაფერს უფრო დაწვრილებით აპოლოდოროსისგან შეიტყობო. ჰოდა, ნუ მეტყვი, უარს, რადგან ყველაზე მართებული იქნება შენი მეგობრის[6] სიტყვები შენვე გვაუწყო. მაგრამ ჯერ ეს მითხარი, – განაგრძო მან, – შენ თვითონ ესწრებოდი ამ ნადიმს თუ არა? – ამაზე მე მივუგე: – ვინც შენ ეგ გიამბო, თვითონაც არა სცოდნია რა დანამდვილებით, რაკიღა ფიქრობ, თითქოს იმ საუბრის შემდეგ, რომელიც შენ გაინტერესებს, იმდენად მცირე დრომ განვლო, რომ მე შემეძლო მას დავსწრებოდი. – მართლაც აგრე ვფიქრობდი, – მითხრა მან. – ეგ როგორ, – მივუგე მე, – ნუთუ არ იცი, ჩემო გლავკონ, რომ აგათონს კაი ხანია ათენში ფეხი აღარ დაუდგამს[7], ხოლო მას შემდეგ, რაც მე სოკრატეს დავუახლოვდი და ყოველდღე იმის ცდაში ვარ, როგორმე ჩავწვდე ყველაფერს, რასაც ის ამბობს ან აკეთებს, ჯერ სამ წელსაც არ გაუვლია. უწინ აქეთ-იქით დავყიალობდი და ჩემი სიცოცხლე უაზროდ როდი მიმაჩნდა, თუმცა ყველაზე საწყალობელი ვიყავი ქვეყნად, რადგან ვფიქრობდი, როგორც შენ ფიქრობ ახლა, კაცმა შეიძლება ყოველგვარ საქმეს მოჰკიდოს ხელი, ოღონდ არა ფილოსოფიას-მეთქი. – იცი რა? – გამაწყვეტინა მან, – დაცინვა იქით იყოს და მითხარი, როდის გადაიხადა აგათონმა ეგ წვეულება? – მაშინ, როცა ჩვენ ჯერ კიდევ პატარები ვიყავით, – მივუგე მე, – და როცა აგათონმა თავისი პირველი ტრაგედიით გამარჯვება მოიპოვა[8]. იმ დღეს თავის ქორევტებთან[9] ერთად მან სამადლობელი მსხვერპლი შესწირა ღმერთებს, მეორე დღეს კი ლხინი გადაიხადა. – მართლაც რომ ძველი ამბავი ყოფილა, – თქვა მან, – მაგრამ ვინ გიამბო, შენ? იქნებ თვითონ სოკრატემ? – არა, ვფიცავ ზევსს, – მივუგე მე, – სოკრატემ კი არა, სწორედ მან, ვინც ეგ ფენიქსს უამბო: იყო ვინმე არისტოდემოსი[10], კიდათენელი, ტანმორჩილი და მიწყივ უხამური. ის ესწრებოდა ამ საუბარს და, თუ არ ვცდები, მაშინ სოკრატეს ყველაზე მხურვალე თაყვანისმცემლად ითვლებოდა. სხვათა შორის, ამაზე მე სოკრატესთანაც მისაუბრია და ორივეს ნაამბობი ზუსტად დამთხვევია ერთმანეთს. – რაღას უყურებ, – მითხრა გლავკონმა, – დაიწყე ბარემ; ქალაქამდე გრძელი გზა გვიძევს და სხვა რა უნდა მთქმელს ან გამგონეს? – მერე შეღმართს შევუდექით და გზადაგზა დიდხანს ვსაუბრობდით ყოველივე ამის შესახებ. ასე, რომ, როგორც წეღან გეუბნებოდით, შემიძლია თქვენს კითხვაზე პასუხი გაგცეთ. და თუ ეს თქვენი სურვილიცაა, ხათრს არ გაგიტეხთ. რადგან ფილოსოფიაზე ლაპარაკი (სულერთია მე ვლაპარაკობ თუ სხვის ლაპარაკს ვისმენ) ყოველთვის უდიდეს სიამოვნებას მანიჭებს, იმ სარგებელზე რომ აღარაფერი ვთქვა, რასაც აქედან გამოველი. ხოლო როდესაც თქვენს ლაპარაკს ვისმენ – მორჭმულთა და ვერცხლისმოყვარეთა ლაპარაკს – ყოველთვის სევდა მაწვება გულზე და მაშინ მებრალებით თქვენ – ჩემი ცუდმაშვრალი მოყვასნი. იქნებ თვითონაც არანაკლებ საწყალობელი გეჩვენებით და, შესაძლოა, არცა სცდებოდეთ, მაშინ როდესაც მე კი არ მეჩვენებით, არამედ ღრმად ვარ დარწმუნებული, რომ საწყალობელნი ხართ მართლაც.

მეგობარი: – შენ ისევ ის ხარ, აპოლოდოროს, არავის ინდობ, არც სხვებსა და არც საკუთარ თავს და, ალბათ, ყველა უბადრუკად მიგაჩნია სოკრატეს გარდა. ყველაფერი გახელებს: გახელებენ სხვები, გახელებს საკუთარი თავი. გამონაკლისი აქაც სოკრატეა მხოლოდ. არ ვიცი, რატომ შეგარქვეს შლეგი. ერთი კია, შენი სიტყვებით მუდამ ამართლებ მაგ მეტსახელს.

აპოლოდოროს: – ჩემო ძვირფასო, რაკი ასე ვფიქრობ ჩემზეც და თქვენზეც, ცხადია, შლეგიც ვყოფილვარ და დამთხვეულიც.

მეგობარი: – ახლა ამაზე დავა არ ღირს, აპოლოდოროს. ამას ჯობია თხოვნა შეგვისრულო და გვითხრა, თუ რა ითქვა მაშინ ნადიმზე?

აპოლოდოროს: – რა და... თუმცა, მე შევეცდები თავიდანვე ყველაფერი ისე გადმოგცეთ, როგორც არისტოდემოსმა მიამბო.

თარგმნა და კომენტარები დაურთო
ბაჩანა ბრეგვაძემ


[1] ფალერონი (Φάληρον) - ათენის პორტი, ქალაქეიდან დაახლოებით 20 სტადიონით (στάδιοv ~ 185 მ) დაშორებული.

[2] ფალერონელი; ხუმრობა, როგორც ჩანს, სიტყვების თამაშზეა აგებული: Φάληρος = Φαληρός - ნიშნავს თეთრს, მბზინავს, ლაპლაპას - აპოლოდოროსი, ალბათ, მელოტი იყო.

[3] აგათონი (Ἀγάθων) - სახელგანთქმული ბერძენი ტრაგიკოსი. დაიბადა დაახლოებით 436 წელს ძველი წელთაღრიცხვით. 20 წლის იყო, როდესაც თავისი პირველი ტრაგედიით გაიმარჯვა ლენეის დღესასწაულზე ( - დიონისესადმი მიძღვნილი ანტიკური რელიგიური დღესასწაული). აგათონის ტრაგედიებს, სამწუხაროდ, სრული სახით არ მოუღწევიათ ჩვენამდის. ფრაგმენტები გამოცემულია Nauck-ის მიერ, (Nauck-Tragic. Graec. fragm. Lipsiae, 1889)

[4] სოკრატე (Σωκράτης)(469-399 ძვ. წ. ა.) – დიდი ბერძენი ფილოსოფოსი, პლატონის მასწავლებელი

[5] ალკიბიადე (Ἀλκιβιάδης) (450-404 ძვ. წ. აღ.) – პერიკლეს ნათესავი, სოკრატეს მოწაფე, გამოჩენილი ათენელი პოლიტიკური მოღვაწე და მხედართმთავარი პელოპონესის ომში.

[6] იგულისხმება სოკრატე.

[7] 408 წლიდან აგათონი მაკედონიის მეფის – არხელაოსის (414-399) კარზე ცხოვრობდა და იქვე გარდაიცვალა დაახლოებით 400 წელს.

[8] აგათონმა გამარჯვება მოიპოვა 416 წ. მაშინ ამ დიალოგის ავტორიც, აპოლოდოროსისა და მისი ნაცნობის მსგავსად, პატარა, ათი წლის ბიჭი იყო (პლატონი დაიბადა 427 წ.)

[9] ქორევტი (χορευτής) – გუნდის წევრი.

[10] არისტოდემოსი (Ἀριστόδημος) – რეალურად არსებული პიროვნებაა, სოკრატეს მოწაფე. მას იხსენიებს ქსენოფონტეც თავის „Memorabilia“-ში. არისტოდემოსი კიდათენელი იყო.

კიდათენი - Κυδαθήναι – ატიკური ფილის – პანდიონისის, ერთ-ერთი დემოსი, რომელიც ათენის ფარგლებში შედიოდა და აკროპოლისის სამხრეთით მდებარეობდა.

შენიშვნა: სტატიის სათაური, სტატიის ავტორის მეირ თემატურად შერჩეული სათაურია და არ წარმოადგენს წიგნის ავტორისეულ ვარიანტს.

ნახვა: 182

ღონისძიებები

ბლოგ პოსტები

The flexibility of this build allows

გამოაქვეყნა taoaxue_მ.
თარიღი: მაისი 9, 2024.
საათი: 6:02am 0 კომენტარი

In conclusion, the Path of Exile affliction end date marks the end of one chapter and the beginning of another in the ongoing saga of Wraeclast. As players prepare to bid farewell to the affliction league, they can take pride in their achievements and look forward to the challenges and rewards that lie ahead in the next league. With each new iteration, Path of Exile continues to push the boundaries of online gaming, offering players a rich and immersive …

გაგრძელება

The world of Throne and Liberty

გამოაქვეყნა taoaxue_მ.
თარიღი: მაისი 7, 2024.
საათი: 6:30am 0 კომენტარი

The world of MMORPGs is abuzz with anticipation for the upcoming release of Throne and Liberty, a captivating title from the renowned developer NCSoft. This highly anticipated game boasts a captivating world brimming with dynamic features, promising an immersive and engaging experience for players worldwide.

A World Unveiled: Early Images Offer a Glimpse into Solisium

While details surrounding Throne and Liberty remain under wraps, early images released by NCSoft offer a…

გაგრძელება

სააღდგომო ეპისტოლე 2024

გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: მაისი 5, 2024.
საათი: 2:00am 0 კომენტარი

სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, მცხეთა-თბილისის მთავარეპისკოპოსისა და ბიჭვინთისა და ცხუმ-აფხაზეთის მიტროპოლიტის, ილია II-ის სააღდგომო ეპისტოლე

საქართველოს წმინდა მართლმადიდებელი ეკლესიის წევრთ, მკვიდრთ ივერიისა და ჩვენი ქვეყნის საზღვრებს გარეთ მცხოვრებ თანამემამულეთ:

Qwelly, qwellynews, აღდგომა, ბლოგი, ეპისტოლე, პატრიარქი, სააღდგომო ეპისტოლე, 2024

„თქვა ... იესომ: მე ვარ აღდგომა და სიცოცხლე, ვინც მე მიწამებს, თუნდაც რომ მოკვდეს,…

გაგრძელება

Demystifying Vape Cartridges

გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: მაისი 4, 2024.
საათი: 8:00am 0 კომენტარი







Vaping has advanced considerably over the years, presenting a myriad of selections to buyers looking for a convenient and customizable knowledge. Amid the popular alternatives are vape cartridges and disposables, Every single with its possess exclusive characteristics and Positive aspects. In this particular detailed information, we'll discover every thing you need to know about vape cartridges and disposables that will help you make educated selections.…



გაგრძელება

Qwelly World

free counters